Wyjaśnienia pojęć

W ramach fizjoterapii
(rehabilitacji ruchowej) stosowane są następujące metody:

  • praca elementami metody neurorozwojowej NDT – Bobath
  • metoda neurorozwojowa Vojty
  • praca elementami metody PNF
  • praca metodami integracji sensorycznej
  • praca elementami metody W. Sherbone
  • masaż leczniczy, masaż przeciwobrzękowy, masaż Shantala, hydromasaż, plastrowanie dynamiczne
  • ćwiczenia ogólnousprawniające i sportowe, ćwiczenia przy pomocy sprzętu specjalistycznego,
     

W ramach fizykoterapii wykonywane są :

  • laseroterapia
  • magnetoterapia
  • elektroterapia
  • terapia ultradźwiękami
  • terapia światłem spolaryzowanym
  • aquavibron

Terapia defektów wymowy obejmuje

  • diagnostykę logopedyczną
  • ustalenie zadań i ćwiczeń terapetycznych (ortofonicznych, artykulacyjnych, fonacyjnych, logorytmicznych, słuchowych, oddechowych
  • wykonywanie masażu aparatu artykulacyjnego w powiązaniu ze stosowaną u pacjenta metodą rehabilitacyjną
  • kształtowanie słuchu fonetycznego
  • korygowanie wad wymowy
  • instruktaż dla rodziców (m.in. techniki karmienia, techniki żucia, zabaw słuchowych, ćwiczeń dźwiękonaśladowczych,
    ćwiczeń oddechowo-głosowych)

Terapia zajęciowa obejmuje:

  • różne formy i techniki aktywności życiowej w celu przywrócenia lub optymalizacji sprawności
  • pomoc w wytworzeniu funkcji zastępczych (w przypadku zmian nieodwracalnych)
  • rozwijanie umiejętności i czynności życia codziennego
  • poprawa koordynacji wzrokowo ruchowej
  • wzmacnianie / tworzenie poczucia własnej wartości oraz rozszerzanie kręgu zainteresowań
  • w przypadku kobiet po mastektomii – przywrócenie lub kompensację utraconych umiejętności oraz usprawnienie fizyczne i psychiczne.

Terapia zajęciowa prowadzona jest w formie grupowej i/lub indywidualnej. W terapii zajęciowej wykorzystuje się wszystkie rodzaje terapii:

  • Socjoterapię – ma zastosowanie w terapii zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych – zabawy dydaktyczne, manipulacyjne, tematyczne, konstrukcyjne
  • Ergoterapię- terapia poprzez zajęcia manualne dobrane stosownie do wieku i możliwości
  • Arteterapię -z wykorzystaniem takich metod jak; muzykoterapia biblioterapia
  • Choreoterapia rysunek malarstwo teatraterapia i wiele innych
  • Elementy terapii ręki.

Oligofrenopedagogika (edukacja specjalna dla osób niepełnosprawnych)

  • obejmuje działania pedagogiczne z zakresu pedagogiki specjalnej 
  • celem procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną jest przyswojenie umiejętności społecznych (przystosowania do życia,
    do otoczenia, do grupy społecznej) oraz zapewnianie im optymalnego rozwoju emocjonalnego.

Rehabilitacja ogólnoustrojowa dla kobiet po mastektomii

Celem rehabilitacji jest zapobieganie i leczenie powikłań oraz zaburzeń czynności powstałych po leczeniu chirurgicznym, po chemioterapii
lub radioterapii.

Program rehabilitacji jest ustalany przez lekarza, dla każdej pacjentki indywidualnie z zakresu następujących terapii:

  • Kinezyterapii – ćwiczenia dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości, prowadzone w formie indywidualnej i grupowej
  • Masażu – drenaż limfatyczny, nauka automasażu
  • Zabiegów wodnych – kąpiel wirowa kończyn górnych
  • Fizykoterapii – masaż pneumatyczny, masaż wibracyjny
  • Terapii zajęciowej.